Det er en jungel der ute!

Opprettet den under Kjøreteknisk

Det er en jungel der ute!
8 ting du kan gjøre for å holde deg trygg på moped.

Det er ikke ofte jeg brøler «Idiot!» i trafikken og viser fingern. Men el-mopeden min og jeg hadde nesten blitt presset av veien av en diger lastebil.

 

Når du ferdes på to hjul, det være seg motorsykkel, moped eller sykkel, er du en nokså myk trafikant. Du er utsatt – som et lite forsvarsløst dyr i en jungel av hissige beist. Nå skal jeg ikke svartmale situasjonen, men din overlevelse avhenger av at du faktisk tar ganske store forbehold når det gjelder andres hensynstagende. Eller som min eks svigerfar pleier å si: – Vi skal forholde oss til våre «med-idioter» i trafikken.

 

Noen ganger gjør andre en feil, (vi er jo alle mennesker), og denne feilen må man da forholde seg til. Kanskje noen ikke har overholdt vikeplikten. Da er det dumt å tviholde på hva som ifølge loven er din rett. Andre ganger gjør noen noe som er et utslag av pur f… eller egoisme. Da er det bare å vike unna, av hensyn til egen sikkerhet: Jeg gikk ikke i klinsj med lastebilen, kan du skjønne.

 

Jeg fikk heller kanalisere mitt sinne gjennom et nyttig blogginnlegg, så her kommer noen tips om hvordan man skal holde seg tryggest mulig på to hjul generelt – og på en el-moped spesielt:

 

1. Følg med og forvent det verste rundt hver sving. Man skal ikke engste seg for mye, men en sunn risikovurdering er absolutt på sin plass. Bakketopper, uoversiktlige svinger, uoppmerksomme sjåfører, gjenstander i veibanen, dyr og lekende barn: En god radar for fare og litt fantasi er det mentale verktøyet som langt på vei vil holde deg trygg i trafikken. (OBS! Menn under 23 er dårligst til å vurdere trafikkrisiko og egen sårbarhet, og flinkest til å overvurdere egne kjøreferdigheter. Det gjenspeiler seg i ulykkesstatistikken, der denne gruppen er overrepresentert.)

 

2. Styr forbikjøringer ved å dominere i veibanen. Så snart man er på veier der biler kan tenkes å kjøre i 50+ km/t, vil de ønske å kjøre forbi mopeder. Derfor skal man IKKE ligge høflig i kanten av veibanen. Man skal legge seg bredt og myndig, midt i. Når det er forsvarlig at bilene kan kjøre forbi, blinker man til siden og slipper dem forbi. Har man laget en kø bak seg, er det bare å blinke seg inn i første og beste busslomme.

 

3. Bruk signalhornet for å rope:”Løype, her kommer jeg”. Aktiv tuting kan oppfattes som uhøflig, men det er like fullt nødvendig. Særlig på en el-moped, da man kommer temmelig lydløst! Man trenger ikke stå på hornet for å få fotgjengere til å flytte seg ut av veibanen eller få oppmerksomheten til barna som leker i veikanten. Korte ”bært-bært” er godt nok – bare man ser at folk reagerer.

 

4. Kjør i en ”S” når trafikken tetter seg. Når du kjører i en pendelbevegelse vil du virke større. Dette er et psykologisk grep som vi også finner i dyreriket – ved å ”bruse med fjærene” og slå seg selv på brystet legger man liksom beslag på et større område rundt seg. Mennesker er likedan, og vil vike unna for en som krever mer plass rundt seg: Pendelbevegelse i veibanen gjør deg mer synlig i sladrespeilet til bilen foran deg. Og bilene bak holder større avstand.  (Dette er særlig viktig med tanke på at mange ulykker som syklister, mopedister og motorsyklister blir utsatt for, nettopp er påkjørsler.)

 

5. Lær deg styrekommando – dvs å kontrastyre (les mer om dette her). Oppsiktsvekkende nok, finnes det garvede motorsyklister som er uvitende om kontrastyring. Dette er en livsviktig kjøreteknikk. Øv på det!

 

6. Snakk med erfarne motorsyklister og last ned og pugg NMCUs ”Full kontroll” (PDF og video). Motorsyklister har mange erfaringer å dele når det gjelder sikkerhet. De har alle, med stor sannsynlighet, vært oppi farlige situasjoner. Lytt til hvordan de løste dem. Pga den høye hastigheten og raske akselerasjonen, regnes motorsyklister som eliten blant trafikantene. Lær av de beste! 

 

7. Kjenn dine begrensninger – på alle type underlag.  Trikkeskinner, frost, bladverk, oljesøl og våt veibane bidrar alle til å minske friksjonen mellom dekk og underlag. På nevnte underlag er det betydelig økt fare for å gå på rattata, særlig i en sving. Senk farten og kjør etter forholdene!

 

8. Gi gass! Misforstå meg rett. Dette er et situasjonsbetinget råd. Men det finnes mange eksempler på situasjoner der man unngår kollisjonen ved å gi full pinne, i stedet for å bremse. Da jeg spurte min gamle kjørelærer, Bogen, hva man skal gjøre når, svarte han: ”Det er lov å bruke hue.” 

.

PS Har vi glemt noe? Helt sikkert. Nyttige erfaringer og tips mottas med takk i kommentarfeltet.


Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din