Om rekkeviddeangst, laderutiner og ”tankmåler”

opprettet den under Brukeropplevelse

En el-moped er virkelig en fryd å kjøre, sammenliknet med en bensinmoped. Likevel vil de som ennå ikke har tatt steget inn i den elektriske framtiden, føle på en viss uro rundt dette med rekkevidde. Det finnes egentlig ingen grunn til engstelse – bare man planlegger litt.

En tank full av bensin eller diesel vil inneholde mer energi enn et fulladet batteri. Dette kan føles uvant i begynnelsen, når man har gått over til el-drift. De fleste vil likevel ikke se seg tilbake eller angre, da det handler om å få inn nye rutiner for ”tanking” – dvs. lading.

Lading: til hverdags og fest

Statistikk viser at mesteparten av folks hverdagskjøring består av kortere turer. Man får gjerne et mønster. Et kjøremønster kan bestå av tur/retur jobb eller skole, der man følger en fast rute. Man kan også tenke seg forskjellige ruter innenfor en gitt radius; typisk nok vil mange som bor i urbane strøk ha sine destinasjoner innenfor 5-10 km. Og så kommer man inn i en laderutine, og hverdagskabalen går opp. Etter få dager vil rekkeviddeangsten reduseres, og til slutt være en saga blott.

Noen vil kjøpe en el-moped til rutinekjøring der man er nødt til å lade på halvveien. F.eks så har man skaffet seg en el-moped med rekkevidde på 2-3 mil, og avstanden fra A-B (hjem-jobb eller hjem-skole) er over halvparten av dette. Da må man lade på jobben eller skolen. Heldigvis kan man lade fra vanlig 220V-uttak, og disse florerer det av.

Når man bryter rutinen og skal på en lengre tur, gjelder det å gå på nett og sjekke avstanden først og sikte seg inn mot sannsynlige ladepunkter underveis. Ta med skjøteledning. (En snelle på 30-50m ledning er veldig kjekk å ha med på tur – da kan man lade omtrent overalt.)

Konservativt rekkevidde-estimat

Veldig enkelt forklart, er det konservative estimatet et forsiktig anslag. En gitt el-moped kan kjøre 70 km på flatmark, men kanskje bare 50 km i kupert landskap. Det krever mer energi å kjøre opp bakker enn bortover uten stigning. Andre ting som spiller inn på rekkevidden er: førerens vekt, vind og temperatur.

”Tankmåleren”

En el-moped har en spenningsmåler. Denne vil fungere noe annerledes enn en klassisk tankmåler. Nåla kan gjerne vise ”fullt” når mopeden står stille eller ved lite pådrag, og da kan man bli lurt til å tro at batteriet er fullt. Når man gir gass (og særlig når man gir gass oppover en bakke), synker nåla. Dette tyder på at batteriet ikke har så mye strøm likevel. Når batteriet er fullt vil ikke nåla synke nevneverdig ved et hardt pådrag. Det er altså når man gir gass man får det rette bildet av hvor mye som er igjen på ”tanken”. Dette blir en vanesak, og man opparbeider seg fort en fingerspissfølelse for hvor i landet man ligger.


Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din