Det er ikke alle som liker å kjøre el-moped på glatte vinterveier, selv med gode vinterdekk. El-mopeden blir gjerne satt bort til neste sesong. Men om din kjære to-hjuling er ute av syn, bør den ikke være helt ute av sinn. Her er noen enkle råd som sikrer et vellykket vinteropplag.
Det hele handler om batteriet, forsåvidt. Det skal vedlikholdslades! Du risikerer å ta livet av batteriet dersom du ikke påser at spenningen opprettholdes gjennom vinteren. Lad opp batteriet før du hensetter el-mopeden.
Men: Det er forskjell på bly-syre- og litium-ion-batterier. Bly-syre-batterier tåler lading i minusgrader. Litium-ion-batterier, derimot, kan ta skade av dette. Når temperaturen faller øker egenspenningen over cellene i batteriet. Under lading øker spenningen ytterligere. I kulda kan spenningen under lading derfor nå et kritisk nivå, og cellene kan bli skadet. (”Intelligente” ladere tar høyde for dette, og i kulda senker de spenningen. Ladingen går derfor mye saktere.)
Alle litium-ion-mopeder fra el-moped.no har avtakbart batteri. Så det gjelder å ta med seg batteriet inn for at det skal bli romtemperert. Etter en til to timer inne, skal det være varmt nok til å motta lading. For de som skal kjøre vinterstid, gjelder det altså å innarbeide denne rutinen hver gang man skal lade. For de som skal ha batteriet på vinteropplag, kan de vedlikeholdslade batteriet opp til 80 % en gang eller to i løpet av vinterhalvåret.
(El-moped.no tilbyr vinteropplag og vårservice for sine kunder i Oslo/Akershus for 1990,- pluss frakt.)
Svar
Svar
Vi bruker navnet ditt og kommentarer til å vise offentlig på hjemmesiden vår. Din e-post er for å sikre at forfatteren av dette innlegget har mulighet for å komme i kontakt med deg. Vi lover å passe godt på dine data og holde dem sikret.